Mitt växthus

Jag har ÄNTLIGEN börjat bygga på mitt växthus. Det har varit mycket tankar kring hur jag vill ha det, men slutligen har jag kommit fram till att jag vill ha en riktig grund med tegel. Eftersom jag inte har kunnat börja bygget med tjäle i marken, så fick första steget bli att plantera massor med frön och jag är nu helt översvämmad av plantor i alla hörn av min bostad, i väntan på att då flytta in dem i mitt växthus. Så för att ge en bild av mitt bygge, så var första steget att gräva ut för ramen runt. Jag vill gärna ha kvar jordkontakten inne i växthuset, så därför valde jag bort en helgjuten grund.
 
 
Steg nummer två var att bygga en ram för gjutning. Jag valde att göra den som två ramar, dvs en inre gräns för gjutningen och en yttre och sedan satte jag ihop den inre och yttre ramen i hörnena mot plattor för att  de skulle sitta kvar med rätt avstånd. Innan jag la ner ramen fyllde jag med grus för att kunna justera den så jag fick räta linjer. Jag har en sluttande gräsmatta, så jag var tvungen att justera upp ramen i ena sidan för att växthuset inte ska luta :-). 
 
Steg 3 var att gjuta 
 
 
Det var ganska tungt, men bra när det blev klart. Idag har jag gjutit fast en rad med lecablock ovanpå den gjutna ramen innan jag börjar med tegel muren (i regnet):
 
 
 
 
Nu börjar jag i varje fall få en känsla för att det kommer att bli ett växthus till slut. Jordgubbsplantorna har överlevt utomhus i pallkragen, så de får fortsätta att bo utanför eftersom de verkar trivas där ändå. Så fortsättning följer. Håll en tumme för att murandet går bra imorgon! (Jag har naturligtvis hjälp av kärleken annars hade jobbet varit näst intill omöjligt. Det är bättre att vara två :-) ) //Må gott och njut av våren!

Kommentera här: